Home / Klantenservice / Algemene Voorwaarden

Algemene leverings- en betalingsvoorwaarden

  1. Op al onze aanbiedingen, overeenkomsten en de uitvoering
    daarvan zijn uitsluitend onze algemene leverings- en betalingsvoorwaarden
    van toepassing.
  2. Onder ‘’de wederpartij’’ wordt in deze voorwaarden verstaan:
    iedere (rechts)persoon, diens vertegenwoordigers, gemachtigden,
    rechtverkrijgenden of erfgenamen, die met ons een
    overeenkomst heeft afgesloten of wenst af te sluiten.
  3. De door de wederpartij gehanteerde eigen voorwaarden zijn
    (voor zover zij strijd opleveren met onze voorwaarden) uitdrukkelijk
    niet van toepassing op de met ons afgesloten overeenkomsten.
  4. Wijzigingen in de overeenkomst en afwijkingen van deze Algemene
    Voorwaarden zijn slechts van kracht indien deze schriftelijk
    tussen ons en wederpartij zijn overeengekomen.
  1. Alle door ons gedane aanbiedingen, in welke vorm dan ook,
    zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.
  2. Wij behouden ons het recht voor om bestellingen en of opdrachten
    zonder opgaaf van redenen te weigeren. Niet-acceptatie
    wordt door ons zo spoedig mogelijk, maar in elk geval binnen
    14 dagen aan de wederpartij ter kennis gebracht.
  3. Indien wij van wederpartij gegevens, tekeningen, etc. ontvangen,
    gaan wij van de juistheid hiervan uit en wordt onze aanbieding
    hierop gebaseerd.
  1. Behoudens het hierna gestelde komt een overeenkomst met
    ons eerst dàn tot stand nadat wij de offerteovereenkomst getekend
    door de wederpartij retour hebben ontvangen, waarbij
    deze aanvaarding tevens als opdrachtbevestiging kan worden
    gezien. De datum van deze opdrachtbevestiging is bepalend.
    De opdrachtbevestiging wordt geacht de overeenkomst juist
    en volledig weer te geven, tenzij de wederpartij daartegen
    onmiddellijk schriftelijk geprotesteerd heeft.
  2. Na de totstandkoming van de overeenkomst worden aanvullende
    afspraken geacht deel uit te maken van de overeenkomst.
  3. Elke overeenkomst komt tot stand onder de opschortende
    voorwaarde dat de wederpartij voldoende kredietwaardig is
    voor de geldelijke nakoming van de overeenkomst. De beoordeling
    daarvan ligt aan ons. Wij zijn gerechtigd zekerheid van
    de partij te eisen zodat zowel aan de geldelijke als aan de overige
    verplichtingen voldaan zal worden ongeacht de stand van
    zaken in de uitvoering van de overeenkomst.
  4. De wederpartij heeft ter zake van het correct uitvoeren van de
    overeenkomst een informatieplicht. Bij onvolledige informatie
    zijn wij niet aansprakelijk voor mogelijke onjuistheden in de
    uitvoering.
  5. Voor een correcte uitvoering van de overeenkomst staat
    het ons vrij, indien wij dit noodzakelijk achten, een derde in
    te schakelen. De kosten hiervan worden aan de wederpartij
    doorberekend.
  1. Onze prijzen zijn vermeld in Euro’s, exclusief B.T.W. en alle
    andere van overheidswege opgelegde heffingen. Eventuele
    koerswijzigingen worden doorberekend.
  2. De prijzen zijn gebaseerd op uitvoering in normale werktijden,
    als hiervan wordt afgeweken geldt een toeslag.
  3. Een verhoging van een of meerdere kostprijsfactoren wordt
    doorberekend in de verkoopprijs; een en ander met inachtneming
    van de eventueel bestaande wettelijke voorschriften.
    Reeds bekende toekomstige prijsverhogingen moeten bij de
    orderbevestiging worden vermeld.

Als meerwerk wordt beschouwd alle door de wederpartij
gewenste werkzaamheden en leveranties die niet in de offerte
zijn begrepen, alsmede alle door de wederpartij gewenste wijzigingen.
Wordt tijdens de uitvoering extra werk opgedragen dan wordt dit
in regie uitgevoerd en achteraf gefactureerd. De meerkosten zijn
bindend voor de wederpartij.

Indien de wederpartij nadat een overeenkomst tot stand is
gekomen, deze wenst te annuleren, wordt 10% van de verkoopprijs
(excl. B.T.W.) als annuleringskosten in rekening gebracht,
onverminderd ons recht op volledige schadevergoeding, inclusief
gederfde winst.

  1. De levertijd, alsmede de tijd waarbinnen de uitvoering van het
    werk wordt verricht worden naar beste kunnen door ons bij
    benadering vastgesteld, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
    Franco levering geschiedt alleen indien en voor
    zover dit door ons met de wederpartij is overeengekomen en
    op de factuur of anderszins wordt aangegeven.
  2. Overschrijding van door de bij benadering vastgestelde levertijd
    dan wel het tijdstip waarop de werkzaamheden zullen aanvangen,
    geven de wederpartij geen aanspraak op vergoeding van
    schade, tenzij het tegendeel uitdrukkelijk blijkt. De beoordeling
    daarvan ligt bij ons. Bij excessieve overschrijding van de levertijd
    zullen wij in overleg met de wederpartij treden. Wegens
    overschrijding van de levertijd kan de wederpartij de order niet
    annuleren en/of betaling van de goederen weigeren.
  3. De wederpartij is verplicht het geleverde werk, het geleverde
    en de verpakking terstond bij aflevering op eventuele tekorten
    en/of zichtbare beschadigingen te controleren, dan wel deze
    controle uit te voeren na mededeling onzerzijds dat de zaken
    ter beschikking van de wederpartij staan.
  4. De door de wederpartij geconstateerde kleine gebreken kunnen
    de goedkeuring van de levering niet doorkruisen. Kleine
    gebreken worden door ons hersteld indien zij binnen 14 dagen
    na (op)levering ons schriftelijk ter kennis worden gebracht.
    Indien de oorzaak van het gebrek niet aan ons te wijten is komt
    het herstel voor rekening van de wederpartij.
  5. Kosten welke veroorzaakt zijn buiten onze schuld en die een
    wijziging in de werkzaamheden teweegbrengen kunnen wij in
    rekening brengen bij de wederpartij. Ook het van kracht worden
    van overheidsvoorschriften, die ten tijde van het sluiten
    van de overeenkomst niet aan ons bekend waren en konden
    zijn, kunnen voor meerkosten zorgen, welke voor rekening van
    de tegenpartij komen.

Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, is de wederpartij,
op straffe van vergoeding en kosten, verplicht te zorgen:

  1. dat de plaats, waar de te monteren goederen, materialen en/
    of gereedschappen opgeborgen moeten worden of waar de
    aflevering moet geschieden, zodanig is, dat beschadiging, in
    welke vorm en op welke wijze dan ook, of ontvreemding niet
    zal kunnen plaatsvinden.
  2. dat de toegang tot de plaats, waar de aflevering en/of montage
    moet geschieden, onbelemmerd en toereikend is en voorts
    alle medewerking verleend wordt om een vlotte aflevering,
    montage en/of afwerking mogelijk te doen zijn.
  3. dat indien de uit te voeren werkzaamheden het aanbrengen van
    belijnen betreft: de (onder)vloeren vrij zijn van kalk-, cementen
    vuilresten en van losse gedeelten, zo nodig, tenzij schriftelijk
    anders is overeengekomen, volledig vlak en waterpas zijn en
    vetvrij en bezemschoon ter beschikking worden gesteld.
  4. dat in de ruimte, waarin gewerkt moet worden, is gezorgd voor
    elektriciteit, lucht, water en zo nodig verwarming en eventuele
    andere op grond van de Arbo-wet en regelgeving voorgeschreven
    voorzieningen.
  5. dat kabels, leidingen e.d. op de plaats waar de werkzaamheden
    moeten worden uitgevoerd worden aangegeven. Hiervoor
    dient gebruik te worden gemaakt van onze checklist.
  6. dat het eventuele afval afgevoerd kan worden.
  1. Onder ‘’overmacht’’ wordt ten deze verstaan:
    elke van de wil van de partijen onafhankelijke c.q. onvoorziene
    omstandigheid waardoor nakoming van de overeenkomst redelijkerwijs
    door de andere partij niet meer kan worden verlangd.
  2. Indien naar ons oordeel de overmacht van tijdelijke aard zal
    zijn, hebben wij het recht de uitvoering van de overeenkomst
    zo lang op te schorten, totdat de omstandigheid die de overmacht
    oplevert zich niet meer voordoet.
  3. Is naar ons oordeel de overmachtsituatie van blijvende aard,
    dan kunnen partijen een regeling treffen over de ontbinding
    van de overeenkomst en de daaraan verbonden gevolgen.
  4. Wij zijn gerechtigd betalingen te vorderen van de prestaties,
    die bij de uitvoering van de betreffende overeenkomst zijn verricht,
    voordat van de overmacht veroorzakende omstandigheid
    is gebleken.
  5. De partij die meent in overmacht te (komen) verkeren, dient de
    andere partij daarvan onmiddellijk in kennis te stellen.
  1. Wij sluiten iedere aansprakelijkheid uit, voor zover die niet
    dwingend in de Wet geregeld is.
  2. Onze aansprakelijkheid zal het totale bedrag van de betreffende
    order nooit te boven gaan.
  3. Behoudens de algemeen geldende rechtsregels van openbare
    orde en goede trouw, zijn wij niet gehouden tot enige vergoeding
    van schade, van welke aard dan ook, direct of indirect,
    waaronder bedrijfsschade, aan roerende of onroerende zaken,
    dan wel aan personen, zowel bij de wederpartij als bij derden.
  4. In ieder geval zijn wij niet aansprakelijk voor schade, die is
    ontstaan of veroorzaakt door het (onjuiste) gebruik van het
    geleverde of door de ongeschiktheid daarvan voor het doel
    waarvoor de wederpartij het heeft aangeschaft.
  1. Eventuele reclames worden door ons slechts in behandeling
    genomen indien zij ons rechtstreeks binnen 14 dagen na oplevering
    van de betreffende prestatie schriftelijk hebben bereikt,
    onder nauwkeurige opgave van de aard en de grond der klachten.
  2. Reclames over facturen dienen eveneens schriftelijk te worden
    ingediend en wel binnen 8 dagen na de factuurdatum.
  3. Na het verstrijken van deze termijnen wordt de wederpartij
    geacht het geleverde, respectievelijk de factuur, te hebben
    goedgekeurd. Alsdan worden reclames niet meer door ons in
    behandeling genomen.
  4. Indien de reclame door ons gegrond wordt bevonden, zijn wij
    uitsluitend verplicht alsnog de overeengekomen prestatie te
    leveren. Nimmer kan meer geleverd worden dan is overeengekomen.
  5. Het indienen van een reclame kan nimmer de betalingsverplichting
    opschorten. Indien de reclame gegrond wordt bevonden
    kan de betalingsverplichting slechts opgeschort worden
    voor zover deze betrekking heeft op de reclame.
  1. Met inachtneming van de hierna gestelde beperkingen, verlenen
    wij gedurende een nader overeen te komen periode
    garantie op de door ons geleverde producten. Wij verstrekken
    desgewenst een garantieverklaring. Deze garantie beperkt
    zich tot de zich voordoende fabrieksfouten en omvat dus geen
    storingen die hun oorzaak hebben in aan enige vorm van slijtage
    of verbruik onderhevige onderdelen van het geleverde.
    Indien er expliciet geen termijn voor garantie is bepaald, hanteren
    wij een garantietermijn van 1 jaar.
  2. Op van derden betrokken onderdelen of bijvoegingen wordt
    door ons niet langer garantie verleend, dan deze derdeleverancier
    aan ons verleent.
  3. Van de garantie zijn uitgesloten gebreken ten gevolge van normale
    slijtage, de verwaarlozing van onderhoud, het onjuiste
    onderhouden en onjuiste gebruik van het geleverde.
  4. De garantie vervalt eveneens, indien door de wederpartij en/of
    door haar ingeschakelde derden werkzaamheden of wijzigingen
    aan het geleverde worden uitgevoerd.
  5. Vervangen wij ter voldoening aan onze garantieverplichting
    onderdelen, dan worden de vervangen onderdelen ons eigendom.
  6. Voldoet de wederpartij niet, gedeeltelijk niet, dan wel niet
    tijdig aan enig uit de tussen partijen gesloten overeenkomst
    voortvloeiende verplichting, dan zijn wij niet gehouden tot
    garantie, zolang die situatie voortduurt.
  1. Geleverde zaken blijven ons eigendom, tot het moment
    waarop al onze krachtens overeenkomst verrichte leveranties
    en werkzaamheden of nog te verrichten leveranties en
    werkzaamheden, met inbegrip van rente en kosten door de
    wederpartij zijn betaald. In geval van surséance van betaling,
    faillissement, opschorting van betaling, liquidatie van de
    wederpartij, of overlijden wanneer de wederpartij een natuurlijk
    persoon is, zijn wij gerechtigd de order zonder ingebrekestelling
    of rechterlijke tussenkomst geheel of gedeeltelijk te
    annuleren en het onbetaald gebleven deel van het geleverde
    terug te vorderen. Annulering en terugname laten ons recht
    op vergoeding voor verlies of schade onverlet. In deze gevallen
    zal elke vordering van ons op de wederpartij direct en volledig
    opeisbaar zijn.
  2. De zaken kunnen door de wederpartij in het kader van diens
    normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht of gebruikt,
    doch mogen niet in onderpand worden gegeven en evenmin
    strekken tot zekerheid voor een vordering van een derde.
  3. Tot zekerheid voor correcte betaling van al onze vorderingen,
    uit welken hoofde dan ook, verkrijgen wij bovendien bezitloos
    pandrecht – door het ontstaan der vordering – op al die zaken
    waarin de door ons geleverde zaken zijn verwerkt, dan wel
    waarvan zij deel uit maken. De door wederpartij ondertekende
    opdrachtbevestiging geldt als onderhandse akte zoals bedoeld
    in de wet.
  1. Betalingen geschieden uitsluitend per bank, tenzij anders
    overeengekomen is. Voor de betalingen geldt een betalingstermijn
    van 30 dagen na factuurdatum. De op onze bankafschriften
    aangegeven valutadag is bepalend en wordt derhalve
    als betalingsdag aangemerkt.
  2. Door de wederpartij verrichte betalingen gelden in de eerste
    plaats tot voldoening van de verschuldigde rente en gemaakte
    kosten. Na de voldoening van deze kosten zullen betalingen
    worden afgeboekt op de openstaande factuur.
  3. Ingeval de wederpartij in staat van faillissement wordt verklaard,
    tot boedelafstand overgaat, een verzoek tot surséance
    van betaling indient, dan wel beslag op het geheel of gedeelte
    van haar eigendommen wordt gelegd, komt te overlijden,
    onder curatele wordt gesteld of wordt ontbonden, enige uit
    kracht der Wet of van deze voorwaarden op haar rustende
    verplichting niet nakomt, nalaat een factuurbedrag of een
    gedeelte daarvan binnen de gestelde termijn te voldoen, overgaat
    tot staking of overdracht van haar bedrijf of een belangrijk
    gedeelte daarvan, daaronder begrepen de inbreng van haar
    bedrijf in een op te richten of reeds bestaande vennootschap,
    dan wel overgaat tot wijziging in de doelstelling van haar
    bedrijf, hebben wij het recht, op grond van de hierboven aangehaalde
    gebeurtenis, hetzij de overeenkomst te ontbinden,
    hetzij enig bedrag verschuldigd door wederpartij op grond van
    de ons verleende diensten, terstond en zonder nadere ingebrekestelling
    nodig is geheel op te eisen, alles onverminderd
    ons recht op vergoeding van kosten, schaden en interessen.
  4. Indien de betaling niet binnen de overeengekomen termijn
    heeft plaatsgevonden, is de wederpartij van rechtswege in
    verzuim en vanaf factuurdatum rente van 1% per maand (of
    een gedeelte daarvan) verschuldigd over het openstaande
    bedrag. Daarnaast komen alle gemaakte en te maken buitengerechtelijke
    – en gerechtelijke kosten voor rekening van de
    wederpartij. De buitengerechtelijke kosten bedragen tenminste
    15% van het verschuldigde factuurbedrag met inbegrip van
    voornoemde rente door de wederpartij verschuldigde bedrag.

Op als onze aanbiedingen, overeenkomsten en de uitvoering
daarvan is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

Alle geschillen, waaronder begrepen die welke slechts door één
partij als zodanig beschouwd worden, voortvloeiend uit of verband
houdende met de overeenkomst waarop deze voorwaarden
van toepassing zijn of de betreffende voorwaarden zelf en haar
uitleg of uitvoering, zowel van feitelijke als juridische aard, zullen
worden beslecht door de bevoegde burgerlijke rechter binnen
wiens ambtsgebied onze woonplaats is gelegen, tenzij de kantonrechter
bevoegd is.

Deze algemene voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken Rivierenland te Tiel d.d. 10 juni 2005 onder nummer 11032296.

Download als pdf-bestand

Download de algemene voorwaarden als document.

Algemene Voorwaarden Metec bv